Reštaurácie

 

Často s klientami preberáme problém reštaurácií. Chceli by ísť s priateľmi, rodinou na obed, večeru, zrelaxovať a vyfúknuť, avšak nevedia ako sa reštauračné menu stotožní s ich problémom s citlivým trávením. A predstava celovečerného sedenia na toalete v reštaurácii nie je zrovna to pravé orechové.

 

Je pravda, že na Slovensku nie je veľmi profesionálne zvládnuté rozdelenie jednotlivých jedál na možné alergény. Ak aj niečo také v jedálničku nájdete, obvykle je to nezrozumiteľné, odvoláva sa na nejaké číselká a ja osobne sa v tom ťažko orientujem.

A čo si bude nahovárať – niekedy sa stane, že hoc je napísané v jedálničku ako surovina pohánka, prinesú mi na tanieri ryžu. A to je ešte ten lepší prípad 🙂

 

Poďme sa pozrieť na zopár dobrých tipov na zvládnutie návštevy reštaurácie s IBS či intoleranciami.

 

  1. Pozrite si menu online

 

Teraz sa možno zasmejete, lebo ak potrebujete vyriešiť svoj problém obedov v práci v jedinej „jedálni“ široko-ďaleko, tak asi online menu nie je to, čo môžete očakávať. Avšak v modernej dobe už mnohé gastro prevádzky pochopili, že lákať klientov môžu pomocou vopred oznamovaného menu na ten-ktorý deň. Gro reštaurácií spravuje aspoň FB stránku, kde zvyknú vešať prehľad jedál, ktoré budú mať v ponuke.

Ak ste z väčšieho mesta a vytipujete si reštaurácie, ktoré sa páčia vám a vašim priateľom či rodine, skúste si pozrieť ich webstránku a preštudujte si vopred menu.

Prípadne si rovno vyberte dve-tri jedlá, ktoré najviac ladia s vašimi stravovacími odsledovanými možnosťami. Majte radšej „zásobu“, ak by náhodou niečo aktuálne nemali.

 

  1. Zavolajte si do reštaurácie vopred

 

Ak sa chystáte napríklad na rodinné posedenie a nie ste si istí, či budú mať v reštaurácii pripravené varianty jedál, či sú schopní upraviť niektoré jedlo v rámci vašich intolerancií, či rozumejú tomu, čo znamená bezlepkovo, bezmliečne, bezlaktózovo…

 

Pokojne si zavolajte vopred, buďte milí a vysvetlite, že sa chystáte na rodinnú večeru, avšak máte tráviace ťažkosti a chcete si byť istí, že budú schopní upraviť jedlo podľa vašich požiadaviek.

V dobrej reštaurácii sa nebudú čudovať, ale pokúsia sa nájsť riešenie a vyjdú vám v ústrety 🙂

 

  1. Ak nemáte priestor na prípravu, lebo dnes ráno zavolal šéf, že idete na obed

 

Aj takéto sa stáva, ale vy ste vždy pripravení.

Nájdite si svoje „bezpečné“ jedlá, ktoré máte odskúšané, sú jednoduché a nájdete ich v 90% reštauráciách a tých sa držte zubami-nechtami.

 

Ak máte možnosť vybrať reštauráciu, zvoľte si vždy takú, ktorú poznáte a viete čo a ako varia.

Ak neviete do čoho idete a nemáte priestor si to vopred overiť a obvolať, vyberajte v menu čo najjednoduchšie jedlo.

 

  • Hovädzí steak so zeleninovým šalátom a opekanými zemiakmi.
  • Kurací prírodný steak grilovaný so zeleninovým šalátom a ryžou.

 

Pri objednávaní upozornite obsluhu, aby bolo mäso len osolené, bez korenia a šalát bez zálievky. Vypýtajte si olivový olej, možno citrón a jednoducho si šalát ochuťte. Upozornite ich, že ste „alergickí“ na cibuľu a cesnak (teda ak viete, že ich vôbec netolerujete) a oni ich tam nedajú. Nemusíte vysvetľovať, že ste len intolerantní, radšej povedzte, že ste alergickí, to väčšina ľudí chápe ako veľký problém a nedajú vám nič z toho, čo nemôžete.

 

Ak sa omylom ocitnete v tretej cenovej a majú len utopence a chleba, radšej si dajte pohár vody, alebo poproste šéfa, že toto fakt nie, že ak nechce, aby ste boli týždeň PN, tak sa radšej pozhovárajte na lavičke v parku.

 

BONUS: Obedové menúčka

 

Pozor na tie obedné menúčka, ja ich veľmi nedoporučujem, keďže obvykle ide o čo najjednoduchšie jedlo za čo najmenej peňazí a vtedy musia kuchári čarovať s rôznymi prísadami, nafukovadlami, odrbávať na surovinách a obvykle nejete to, čo čítate na papieri.

 

Ak ste vo veľkom meste, určite nájdete skvelé reštiky, bistrá či bary, kde varia poctivo a vážia si vás ako klienta. Chce to len poznať svoje telo, svoje limity a tolerancie a podľa toho vyberať reštauráciu.

 

Ak ste na menšom meste, spravte si niekedy tour de reštaurácie, pozisťujte pri pohári minerálky čo majú v jedálničku, obkukajte okolité stoly, vnímajte atmosféru, personál, vnímajte styling jedla, vôňu, to vám veľa napovie.

Zoberte so sebou vždy nejakého všežrúta, skúste jedno jedlo, ktoré sa tvári, že by mohlo byť pre vás vhodné a ak v ňom napriek upozorneniam na svoje ťažkosti objavíte niečo nevhodné, všežravec zje a vy si reštiku vyškrtnete zo zoznamu.

 

Ak žijete na dedine, asi veľmi nemáte na výber. Ak aj vaša dedina disponuje dedinskou pizzériou, či reštauráciou, úroveň ponúkného jedla pravdepodobne nebude vysoká, preto tam choďte maximálne na pohár vína a vody, ak musíte. Moja skúsenosť s dedinskými reštikami nie je dobrá, málokedy som objavila niečo, čo by stálo za pokus a riziko.

 

No a ak pracujete vo väčšom podniku a máte vlastnú jedáleň, máte presnú predstavu ako varia. Vždy to záleží od vedúcich jedální, od odborov a presadzovaných prístupov k zamestnancom. Takže v takomto prípade vám poradím jediné:

-plánujte starostlivo, čítajte vopred jedlá na celý týždeň a ak v ponuke (obvykle sa dá vybrať z niekoľkých jedál denne) nenájdete nič, čo by ste mohli zjesť, prineste si bezpečný obed z domu. Ak viete, že po každom obede v práci vás prehnalo, tak asi používajú prísady, ktoré vás dráždia a vtedy jednoducho prestaňte chodiť do takejto jedálne, noste si svoje jedlo z domu.

 

A na najbližšom zasadnutí zamestnaneckých odborov navrhnite otvoriť diskusiu na tému „Jedlo v našej podnikovej jedálni“. Možno budete príjemne prekvapení, koľkým ľuďom nevyhovuje, len si mysleli, že sú so svojím problémom sami a nenašli odvahu to povedať nahlas.

 

BONUS 2: čo tak za pohárik….

 

Keď už ideme v piatok večer na priateľské posedeníčko, asi sa nám nebude veľmi chcieť sedieť s práznym pohárom. V rámci alkoholu sa striktne vyhýbajte tmavému alkoholu, ochuteným limonádam, miešaným drinkom.

Bežpečne si môžete dať pohár bieleho vína, mnoho ľudí s IBS toleruje aj malé pivo. Opäť a zas platí pravidlo – menej je viac. Ak sa chcete vyhnúť problémom v nasledujúcich dňoch, buďte striedmí, uvedomelí a ostaňte pri pohári vína či pohári piva.

Za večer 🙂

 

Ak máte postrehy, ktorými môžete obohatiť moje skúsenosti a zážitky, sem s nimi. Napíšte mi na info@michaelabirkusova.sk, potešíte ma 🙂

Michaela Birkusová

Michaela Birkusová

Výživový špecialista

Recepty pre vás

Chceli by ste ukážku racionálnej stravy prospešnej pre vaše trávenie?

Vymením za váš e-mail, kde dostanete zopár chutných receptov na jedlá z mojej kuchyne, ktoré obohatia váš jedálniček a podporia prirodzený mikrobióm a imunitu.

Zadajte svoj e-mail, odošlite…

A do sekundy môžete zapínať sporák.