Search

Krupoto

 

Krupoto si zamilujete, fakt, verte mi. Pri lowFODMAP strave musíte dodržať postup s naklíčením a zjesť (hoc to bude fakt ťažkéééé) len jednu porciu denne a budete v bezpečí. Uvarí sa samo, dá sa mraziť a je neskutočne dobré. Recept je na plný wok, cca 5-6 porcií, tak si ho buď upravte, alebo uvarte aj pre rodinu či priateľov.

 

5min príprava/35min varenie

 

INGREDIENCIE:

500g jačmenných krúpov stredných

1l vývaru/vody

1 balenie čerstvých šampiónov (lowFODMAP dajte hlivu, alebo sterilizované šampióny)

1dl bieleho vína (vyvarí sa alkohol, aj keď varíte pre deti, určite ho tam dajte)

ghee maslo, soľ, korenie

150g strúhaný parmezán

 

POSTUP:

Jačmenné krúpy si večer namočte do väčšieho množstva vody. Cez noc napučia, zdvojnásobia svoj objem. Ráno premyte a ešte nechajte vo vode až do obeda. Krásne sa odstráni nálož fruktánov a GOS a zrno sa stane ľahko stráviteľným, uvolnia sa mnohé vitamíny a minerály. Určite túto časť nevynechajte, aj keď nemáte tráviace ťažkosti, lebo jačmenné krúpy uvariť tak, aby neboli ťažké na trávenie a boli mäkké na jedenie bude veľmi náročné časovo. A ak idete na lowFODMAP, tak v žiadnom prípade krúpy “len” uvarené, musia byť aspoň 12-14h napučané. Ak však nemáte otestované fruktány a GOS, radšej vymeňte jačmeň za ryžu a spravte si radšej rizoto.

 

Šampióny/hlivu si očistite a nakrájajte. Pokojne viete pridať aj koreňovú zeleninu, bude to ešte šmrncovnejšie jedlo. Ak si pripravujete bujón, zalejte ho a nechajte postáť cca 5min. Ja používam len taký bio z DM, čítajte zloženie, nepatria tam žiadne konzervanty, stužovadlá, gumy a nič podobné, do takých určite nechoďte, radšej si dajte len čistú vodu.

 

Vo woku si rozpustite 1PL ghee masla a opražte zliate jačmenné krúpy asi 3min, miešajte až sa neprichytia. Prilejte deci bieleho vína, poriadne to zasyčí a rozvonia celú kuchyňu. Miešajte cca 1min a potom zalejte vývarom či vodou tak, aby boli zakryté všetky krúpy. Stiahnite teplotu.

Pridajte huby či zeleninu, dobre okoreňte a osoľte. Duste cca 30min na polovičnej teplote pod pokrievkou. Priebežne dolievajte vodu/bujón, krúpy budú naberať na veľkosti a všetko vypijú 🙂

 

Keď sú krúpy a zelenina či huby mäkké, prilejte decko-dve vody, aby bolo dosť šťavy, nesmie byť krupoto suché a len nechajte prevrieť sekundičku. Vypnite sporák a do krupota pridajte 2-3PL  masla a strúhaný parmezán. Poriadne premiešajte, malo by vzniknúť krémové krupoto.

 

Podávajte so zeleninovým šalátikom a nezabudnite, že fakt len jednu porciu môžete, ak ste na lowFODMAP hoc aj máte otestované fruktány a GOS.

Ostatní tiež len jednu porciu, až ma neobviňujete, že ste kvôli mne pribrali :-))))

 

Picture of Michaela Birkusová

Michaela Birkusová

Výživový špecialista

<<< Späť na rozcestník článkov <<<

Recepty pre vás

Chceli by ste ukážku racionálnej stravy prospešnej pre vaše trávenie?

Vymením za váš e-mail, kde dostanete zopár chutných receptov na jedlá z mojej kuchyne, ktoré obohatia váš jedálniček a podporia prirodzený mikrobióm a imunitu..

Zadajte svoj e-mail, odošlite…

A do sekundy môžete zapínať sporák.