5 rád ako prežiť Vianoce s IBS (či intoleranciami)

 

Závratne sa blížia Vianoce a s tým prichádza častejšie na otázku, ako prežiť Vianoce bez ujmy pri tráviacich ťažkostiach, IBS, IBD či intoleranciách a alergiách.

Mám pre vás jednoduchý návod, ako to zvládnete, užijete si a budete stále fit a v pohode 🙂

 

  1. Plánujte vopred

 

Pripravte si presný plán jedál, ktoré budete jesť počas štedrovečernej večere, prípadne si ich už uvarte a zamrazte svoju porciu, aby ste na štedré ráno len vytiahli z mraziačika a počkali do večere, kým sa všetko rozmrazí. Určite si však viete jedlo pripraviť popri ostatných rodinných príslušníkoch, prípadne im môžete ponúknuť niektorú časť „svojho“ lowFODMAP jedla ako rozšírenie obzorov a chutí 🙂

Ak ste si stále neistí, ako zostaviť svoju napríklad štedrovečernú večeru, choďte na môj Vianočný špeciál a inšpirujte sa.

 

Tiež majte pripravenú zásobu vhodných potravín a surovín na neskôr po štedrom dni. Aby ste odolali pokušeniu vo forme preplnených stolov s klasickými, pre vás nevhodnými, dobrotami.

 

Premyslite si, čo bežne zvykne vaša rodina a priatelia podávať počas vianočných sviatkov a vymyslite a pripravte si svoje bezpečné varianty. Vyplňte svoj jedálniček tým, čo môžete a máte overené, že vaše trávenie zvládne, buďte asertívni a povedzte nie ak vás niekto núti „veď si daj, to kvôli tebe som vyprážala“.

Vás bude bolieť brucho a budete sa trápiť na záchode, myslite na to.

 

cookies, čokoláda, koláčik, vianoce, fodmap, lowfodmap

 

  1. Požiadajte priateľov a rodinu o jednu verziu bezpečného jedla

 

Ak pôjdete na návštevu a viete, že tam nedostanete nič bezpečné, tak si proste svoje pripravené lowFODMAP mlsky zbaľte so sebou. Ak hostiteľom vysvetlíte, že máte tráviace ťažkosti a priniesli ste si svoje bezpečné drobnosti na zobkanie, určite sa nik nenahnevá 🙂 mnohí budú len radi, že nemajú s vami „robotu navyše“.

 

Prípadne, ak sú priatelia a rodina ochotní posúvať svoje kulinárske schopnosti smerom vpred, pošlite im zopár nápadov na recepty jedál, ktoré máte overené a nespôsobujú vám problémy a nechajte ich pripraviť takéto jedlo pre vás. Pre istotu vždy pripomeňte, že nesmú „vylepšiť“ recept o žiadne iné ingrediencie (už sa mi to viackrát stalo, že len chceli trošku tomu pridať na chuti :-))

 

  1. Premýšľajte nad tým, čo pijete

 

Obdobie sviatkov sa úzko v našej kultúre prepája s navýšenou konzumáciou nápojov. Aj alko aj nealko.

Pamätajte a pripomínajte si alko nápoje, ktoré vám nerobia dobre a kontrolujte si ich príjem. Pri IBS sa doporučuje malé pivo, deci vína a max jedno poldeci bieleho alkoholu za večer. Dajte pozor na miešané a bublinkové drinky, tie nie sú vhodné.

 

Tiež pozor pri početných návštevách na kofeín a rôzne kofeínové nápoje. Mnohým pacientom s tráviacimi ťažkosťami kofeín dráždi trávenie a môže vám spôsobiť zbytočné trouble. Držte sa svojich overených počtov 🙂

 

A nezabúdajte na čistú vodu, dodržte množstvo, ktoré bežne pijete cez deň. Vyhnite sa bublinkovým, sladeným a ochuteným nápojom.

 

  1. Dodržiavajte dennú rutinu

 

Počas sviatkov a oddychu obvykle vypadneme zo svojich bežných denných rituálov. Pre mnoho ľudí môže byť práve takýto výpadok problémom. Ak vás trápia zápchy a viete, že ráno po zobudení si musíte dať pozdrav slnku, vypiť vlažnú vodu, dať si kávu a raňajky, predýchať sa a potom ide všetko ako po masle, tak to dodržte.

Prázdniny-neprázdniny, telo nepozná rozdiel medzi bežným a sviatočným dňom.

 

Určite za žiadnych okolností nevynechávajte jedlo a neponocujte príliš. Ak viete, že musíte ísť spať najneskôr o polnoci, tak to proste dodržte. Vaša pohodička a zdravie musí byť na prvom mieste 🙂 čo sa neudialo do polnoci, potom sa už len ťažko stane, to mi verte 🙂

 

Ak si radi pospíte a niekedy to potiahnete vo voľných dňoch aj dlhšie ako do 9h ráno, dajte si budík. Za predpokladu, že ste sa uložili do postele pred polnocou, máte do 9h ráno parádny čas na vyspatie a dlhší spánok nemusí byť úplne benefitom. A aspoň stihnete ranné rozprávky v telke 🙂

 

 

  1. Hýbte sa a dýchajte

 

Pohyb vonku počas voľných dní je najlepšie, čo vaše telo a myseľ potrebuje. Uvoľníte napätie, podporíte metabolizmus, dodáte si energiu a možno aj nachytáte slnečné lúče.

Pohybom najjednoduchšie manažujeme stres, ktorý môže, najmä pri prvom pokuse, výrazne zasiahnuť prípravu a zvládnutie sviatkov pri tráviacich ťažkostiach.

 

Meditácia, jóga, dychové cvičenia, prechádzky a rôzne iné techniky na uvoľnenie stresu používajte tak často, ako cítite potrebu. Či pred sviatkami, či počas sviatkov, buďte k sebe láskaví a ohľaduplní.

 

A prechádzka po slnečnej krajine s priateľmi či rodinou je jednou z najlepších aktivít na vyplavenie hormónov šťastia (podľa jednej nórskej štúdie).

Preto ak vás pozvali na návštevu už ôsmi priatelia a vy by ste fakt chceli ísť von, dohodnite sa s nimi, že sa pôjdete najprv prejsť spolu po ich okolí, nech vám ukážu novinky v ich meste či dedine a určite sa vám za to sami poďakujú 🙂

 

Vianočné sviatky sú tu nato, aby ste si oddýchli, našli vnútorný pokoj, obdarovali blízkych a aj seba niečím výnimočným.

Dajte sami sebe zdravie, pohodu a spokojné bruško.

 

Šťastné, veselé a zdravé! 🙂

Michaela Birkusová

Michaela Birkusová

Výživový špecialista

Recepty pre vás

Chceli by ste ukážku racionálnej stravy prospešnej pre vaše trávenie?

Vymením za váš e-mail, kde dostanete zopár chutných receptov na jedlá z mojej kuchyne, ktoré obohatia váš jedálniček a podporia prirodzený mikrobióm a imunitu.

Zadajte svoj e-mail, odošlite…

A do sekundy môžete zapínať sporák.