Lepok a IBS

obilniny, lepok, gluten, celiakia, travenie, ibs

 

Tento článok je o bezlepkovej diéte a IBS. Ak máte syndróm dráždivého čreva, pravdepodobne sa budete snažiť vyhnúť lepku, aby ste pomohli vašim symptómom IBS. Lebo cítite, že keď odstavíte lepok zo svojho stravovania, je vám akosi lepšie.

A možno aj poriadne lepšie.

Bezlepková diéta môže skutočne zlepšiť váš život s IBS, ale skutočným dôvodom vaších ťažkostí nie je lepok. V skutočnosti môže mať vyhýbanie sa lepku a potravinám s obsahom lepku pomerne negatívny vplyv na vaše zdravie.

V tomto článku vysvetlím vzťah medzi lepkom a IBS, aby ste sa mohli vyhnúť negatívnym dopadom slepého dodržiavania bezlepkovej diéty a prestali sa stresovať vždy, keď okolo vás prebehne niekto s rožkom v ruke 🙂

ČO JE LEPOK?

Lepok je bielkovina nachádzajúca sa v pšenici, jačmeni a raži. Skladá sa z prolamínov a glutamínu. Každé zrno obsahuje mierne odlišné formáty lepku: gluteníny sa nachádzajú v pšenici, hordeíny v jačmeni a sekalíny v raži.

POMÁHA BEZLEPKOVÁ DIÉTA PRI IBS?

Existuje niekoľko tvrdení, že bezlepková diéta preukázateľne pomáha pri symptómoch IBS. Ale nie je to celkom tak.

Áno, existuje niekoľko štúdií, ktoré naznačujú, že vyšší príjem lepku zhoršuje symptómy IBS, ale výsledky nie sú také jednoznačné. A ďalšie štúdie sa zatiaľ nerobia, lebo výsledky už sú a proste nie sú veľmi presvedčivé.

V mnohých štúdiách boli účastníci pozitívne testovaní na gén celiakie. Takže nie je jasné, či v skutočnosti boli len celiatici . To je úskalie štúdií, že hoc si dajú vedci za cieľ zistiť efekt bezlepkovej diéty na IBS pacientov, počas procesu štúdie zistia, že niektorí respondenti nie sú proste vhodní, lebo nezapadajú do podmienok štúdie.

Lebo ak máte diagnostikovanú celiakiu, tak ten lepok je vážne váš problém.

Ďalším problémom je, že väčšina tovarov, ktoré obsahujú lepok, má tiež vysoký obsah FODMAP. Čo znamená, že ak sa vyhýbate lepku, štandardne znížite príjem FODMAP, a teda zlepšia vaše príznaky. A v skutočnosti netušíte (ak ste sa nepodrobili vyšetreniu) či ste celiaktik, alebo máte IBS. Či reagujete na lepok, alebo na fruktány. Fruktány sú prítomné vo všetkých lepkových obilninách.

MÔŽE TO BYŤ NECELIAKOVÁ CITLIVOSŤ NA LEPOK?

Existuje stav známy ako neceliakálna citlivosť na lepok. To je, keď pociťujete tráviace príznaky, keď jete lepok, ale alergia na pšenicu aj celiakia boli vylúčené (6).

Tento problém ešte nie je úplne pochopený a zatiaľ o ňom veľa nevieme.

Príznaky by mohol spôsobiť lepok, ale aj FODMAP, alebo dokonca inhibítory amylázy-trypsínu. Problémom je, že potraviny obsahujúce lepok obsahujú aj mnohé ďalšie zložky a v štúdiách sa zatiaľ nezistilo.

V súčasnosti teda o tomto stave vieme, ale nemôžeme si byť istí, že príčinou je lepok. Len sa to predpokladá a skúša sa.

Existuje jedna štúdia, ktorá kontrolovala množstvo prijatých FODMAP. Účastníci boli rozdelení do 3 skupín: 1 skupina mala 0 g lepku denne, ďalšia mala 2 g lepku denne a tretia skupina mala 16 g lepku denne. Štúdia nepreukázala žiadne zmeny symptómov v súvislosti s príjmom lepku.

TEST NA CELIAKIU

V rámci diagnózy syndrómu dráždivého čreva budete potrebovať krvný test na celiakiu. Ak vylučujete lepok v strave a idete na tento test, váš test bude nesprávny. Lebo vám vyjde, že celiakiu nemáte, keďže sa vyhýbate lepku a tým pádom na vašom čreve nebudú viditeľné zmeny. Lekár vám teda povie, že celiakiu nemáte.

A to môže byť omyl.

Je dôležité urobiť si presný test a liečba celiakie nie je taká jednoduchá ako sa môže zdať, nie je to len o zbavení sa pšenice. Nesprávne zvládnutie stavu celiakie môže viesť k rakovine hrubého čreva.

JE BEZLEPKOVÁ DIÉTA BEZPEČNÁ?

Bezlepková diéta má určité nevýhody, o ktorých by ste si mali byť vedomí.

Po prvé, potraviny, ktoré sú špeciálne vyrobené bez lepku, ako napríklad bezlepkový chlieb, majú vyšší obsah cukru, soli a tuku (8). Je tiež oveľa drahší ako jeho bezlepkový náprotivok.

Potraviny, ktoré obsahujú lepok, bývajú tiež vyššie prebiotické, s vyšším zdrojom vlákniny. To môže znamenať, že je pre vás ťažšie dosiahnuť odporúčaných 30 g vlákniny každý deň na bezlepkových potravinách.

SLOVO NA ZÁVER

V súčasnosti neexistujú presné informácie na podporu bezlepkovej diéty pre manažment IBS. Namiesto toho vieme, že bezlepková diéta môže poškodiť vaše zdravie kvôli nedostatku vlákniny v strave. Takže to, čo klientom navrhujem, je zamerať sa namiesto toho na obsah FODMAP. Prejdite si kompletne procesom diéty s nízkym obsahom FODMAP a potom znovu zaveďte lepkové potraviny, aby ste našli úroveň tolerancie lepku.

Lebo je lepšie dať si tanier kvalitných špagiet ako slintať nad nimi a búchať si od zúfalstva hlavu o stôl, no nie?

Týmto spôsobom budete môcť ťažiť zo zníženia príznakov, ale aj udržať produkty obsahujúce lepok vo vašej strave na úrovni, ktorá nespúšťa príznaky.

A budete žiť spokojne, šťastne, zdravo a vaše trávenie bude fungovať ako hodinky.

Aj po tanieri špagiet.

…idem si uvariť obed, asi som hladná…:-)

Michaela

Ak hľadáte kvalitný zdroj informácií o lowFODMAP stravovaní vhodnom pri IBS a SIBO, tu je môj ebook. Lepšiu literatúru na našom trhu nenájdete 🙂

Michaela Birkusová

Michaela Birkusová

Výživový špecialista

Recepty pre vás

Chceli by ste ukážku racionálnej stravy prospešnej pre vaše trávenie?

Vymením za váš e-mail, kde dostanete zopár chutných receptov na jedlá z mojej kuchyne, ktoré obohatia váš jedálniček a podporia prirodzený mikrobióm a imunitu..

Zadajte svoj e-mail, odošlite…

A do sekundy môžete zapínať sporák.